loading...
تفریحی
شادروز بازدید : 334 جمعه 24 بهمن 1393 نظرات (0)

کودکان در نقش بزرگترها

کودکان در نقش بزرگترها

کودکان در نقش بزرگترها

عکس کودکان,عکس کودکان زیبا,عکس کودکان ناز,عکس کودکان کار,عکس کودکان سرطانی,عکس کودکان غزه,عکس کودکان کوبانی,عکس کودکان بامزه,عکس کودکان خوشگل,عکس کودکانه فانتزی,گالری عکس های زیبای کودکان

کودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترهاکودکان در نقش بزرگترها

گالری عکس های زیبای کودکان - سایت عکس

شادروز بازدید : 188 جمعه 24 بهمن 1393 نظرات (0)

کودک تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟


مجله زندگی مثبت - ملیحه مهدوی:

دکتر مریم پورشمس- روان پزشک: با ایجاد یک بستر مناسب باید مسیر را برای یک کودک تیزهوش هموار کرد، اما قبل از آن باید بچه های تیزهوش را شناسایی کنیم.

اگر بخواهیم تعریفی کلی از هوش ارائه دهیم می توانیم این گونه هوش را تعریف کنیم: هوش توانایی قضاوت استدلال کردن است. یعنی یک فرد باهوش به کسی گفته می شود که بتواند با محیط اطراف خود سازگاری داشته باشد و رفتار کارآمدی را از خود نشان دهد. هوش طبیعی از 90 تا 110 تعریف شده است اما بالاتر از آن را افراد باهوش و در نهایت «سرآمد» نامگذاری کرده اند.

کودک تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟


ابعاد مختلف هوشی را بشناسیم


هوش به ابعاد مختلفی مانند هوش ریاضی، منطقی، ریاضی، موسیقی و... تقسیم می شود و تنها مختص یک بعد نیست. یعنی این طور نیست که اگر شخصی هوش ریاضی بالایی داشت در دیگر بعدها هم شخص باهوشی است و به صورت تمام و کمال از همه جنبه های هوش برخوردار است اما اگر بخواهیم از مراحل اولیه رشد کودک، هوش او را مورد ارزیابی قرار دهیم یک کودک باهوش از بین مجموعه ای از عواملی که برای هوش تعریف می شود بعضی از موارد آن را دارد و این طور نیست که همه عوامل لازم برای هوش را داشته باشد. از طرف دیگر، کودکی که یکی از این عوامل را داشته باشد، نمی توان او را یک فرد تیزهوش لقب داد.

ویژگی های یک کودک تیزهوش


یک کودک تیزهوش نسبت به کودکان دیگر زودتر توانایی راه رفتن دارد، زودتر به حرف می آید و اگر هم صحبت کند خیلی راحت می تواند منظور خود را به اطرافیان خود برساند. برای مثال این گروه از کودکان زودتر از دیگر همسالان خود قادر به بیان کردن جملات کامل هستند. همچنین کودکان تیزهوش قوه تخیل بسیار قوی ای دارند و سوالات زیادی می پرسند.

کودکانی که به سن 3 سالگی می رسند نسبت به اطرافشان خیلی کنجکاو هستند و سریع تر از دیگران اطلاعات را یاد می گیرند و در حافظه شان ثبت می کنند. این گروه از کودکان نسبت به گروه همسالان خود سریع تر مستقل می شوند. این نشانه ها را می توان در کودکان باهوش و تیزهوش قبل از سنین مدرسه دید و از این طریق به هوش این گروه از کودکان پی برد.

نشانه های هوش در سنین مدرسه

برخی کودکان وقتی پا به سن مدرسه می گذارند نشانه هایی دارند که می توان از روی آن متوجه شد که تیزهوش هستند. برای مثال این گروه از کودکان پیشرفت بیشتری نسبت به همکلاسی های خود دارند. حافظه آنها بسیار قوی است که این مورد را هم قبل از سنین مدرسه و هم بعد از آن می توان مشاهده کرد. کودکان تیزهوش در این سنین به راحتی می توانند بین اجزا و عناصر یک موضوع ارتباط ایجاد و آن را به خوبی درک کنند.

یکی دیگر از ویژگی های فرزندان تیزهوش در سنین مدرسه بالابودن قدرت سازماندهی آنهاست که خیلی سریع تر به قدرت تفکر انتزاعی دست پیدا می کنند. برای مثال اگر یک فرد معمولی در سنین نوجوانی می تواند مفهوم کنایه یا ضرب المثل را متوجه شود و آن را درک کند، کودکان تیزهوش در سنین پایین تر می توانند به این درک برسند و معنای ضرب المثل را کاملا تشخیص دهند. یکی دیگر از خصوصیات کودکان تیزهوش در سنین بالا هنگام بازی های گروهی نمایان می شود. برای مثال وقتی این گروه از کودکان در گروه بازی قرار می گیرند و در آن مشارکت می کنند، دوست دارند به دیگر بچه ها حکم فرمانی کنند و به آنها دستور بدهند.

کودک تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟


تست هوش «وکسلر»


با توجه به نشانه هایی که برایتان عنوان شد اگر والدین این ویژگی ها را در فرزندشان مشاهده کردند، می توانند با مراجعه به روان شناس برخی تست های هوشی را انجام دهند. برای مثال تست هوش «وکسلر» یکی از تست هایی است که برای این کودکان انجام می شود. در این تست ابعاد مختلف هوش کودکان سنجیده و بیشتر روی ابعاد مختلف توانایی ها شناختی تمرکز می شود.

البته ابعاد مختلف از هوش وجود دارد که تنها از طریق تست «وکسلر» نمی توان آن را ارزیابی کرد. برای مثال یکی از بعدهای هوشی توانایی «حرکتی» کودکان است. این گروه از کودکان با این نوع هوش می توانند در فوتبال موفقیت بیشتری به دست بیاورند که با تست وکسلر نمی توان این توانایی کودک را تشخیص داد.

تقویت هوش جنین علمی نیست

خیلی ها اعتقاد دارند با انجام کارهایی در دوران بارداری می توان هوش جنین را قبل از تولد بالا برد. اما برای این نوع کارها چندان دلیل علمی ای وجود ندارد و هنوز اثبات نشده است اما همان طور که گفتم با کارهایی از قبیل زیاد صحبت کردن با کودک، می توان زودتر او را به صحبت واداشت. کودکانی که شعر یا قرآن حفظ می کنند، دایره لغاتشان بیشتر می شود و در نتیجه توانایی کلامی شان تقویت خواهدشد. این کارها از لحاظ علمی ثابت شده و در فرآیند رشد و تربیت فرزندان تاثیر زیادی دارد.

جداسازی تیزهوش ها اخلاقی نیست

به نظر من جداکردن کودکان تیزهوش از دیگر کودکان هم از لحاظ علمی و هم از نظر اخلاقی درست نیست. این موضوع هم برای کودکان تیزهوش و هم کودکان کم هوش درست نیست و توصیه می کنم این کودکان در مدارس عادی درس بخوانند و با دیگر همسالان خود ارتباط داشته باشند. کودک تیزهوش باید بیاموزد وقتی تفاوتی با دیگران دارد این موضوع باعث برتری او نسبت به دیگر افراد نیست و هوش مانند یک نعمت است که سبب برتری او نخواهدشد.

کودک تیزهوش را چگونه تشخیص دهیم؟


بستر تربیتی خیلی مهم است


اگر والدین بتوانند جنبه های مختلف هوش کودکان را شناسایی و آن را در مسیر درستی هدایت کنند، می توانند مسیر موفقیت را برای فرزندانشان هموارتر کنند. درواقع والدین با فراهم کردن یک محیط غنی و مناسب برای تربیت و رشد فرزندشان می توانند هوش او را در مسیر درست قرار بدهند. در غیر این صورت اگر محیط رشد کودک مناسب نباشد نمی توان نتیجه تاثیرگذاری را از هوش و توانایی های او به دست آورد.

نه تنها برای کودکان باهوش بلکه برای تمامی کودکان عادی هم می توان شرایطی را فراهم کرد که باعث بالارفتن ضریب هوشی آنها شود زیرا هوش هم جنبه ارثی و هم جنبه محیطی دارد، هرچند بیشتر جنبه هوش ارثی است اما اولین کسانی که متوجه هوش فرزندشان می شوند پدر و مادر هستند. و باید شرایط خاصی را برای فرزندشان مهیا کنند. برای مثال از همان بدو تولد باید ارتباط پوستی و تماسی مناسبی را با فرزندشان ایجاد کنند.

یا رابطه عاطفی شان را با فرزندان از طریق صحبت کردن تقویت و از این طریق رابطه عاطفی، هیجانی و کلامی مناسبی را با فرزندشان ایجاد کنند. مثلا لالایی خواندن برای فرزندان یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت هوش آنهاست. خیلی از والدین تصور می کنند حتما باید فرزندشان را به کلاس های آموزشی خاصی فرستاد تا هوش او را تقویت کنند. در حالی که باایجاد یک بستر مناسب تربیتی برای فرزندان و ایجاد تعامل قوی با آنها می شود کودکان را در زمینه خاصی که مناسب با توانایی هایشان است هدایت کرد.

اگر کودک نسبت به چیزی علاقه نشان داد و به آن کنجکاو بود والدین باید این نشانه ها را شناسایی کنند و ابزار مناسب را در اختیار او قرار دهند. برای مثال اگر کودک نسبت به موضوعی خاص علاقه زیادی از خود نشان داد والدین می توانند با خرید کتاب های مرتبط آموزشی این نیاز و میل او را تامین کنند.

شادروز بازدید : 192 یکشنبه 19 بهمن 1393 نظرات (0)

جموعه: تست روانشناسی اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

شخصیت‌شناسی از روی نقاشی بچه‌ها

پرورش قدرت بیان نقاشی فقط وابسته به تکامل جسمی کودک نیست بلکه با درک و شعور نیز در ارتباط است. این ادراک در بدو تولد بسیار جزئی است ولی با پیشرفت سن بهتر می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت کودک در ابتدا مهارت کافی ندارد. بنابراین نمی‌تواند خوب نقاشی کند. به همین دلیل حتی اگر از یک فرد بالغ بخواهیم با پا‌هایش خانه‌ای رسم کند حتما اثری درهم و برهم خواهد شد، اما باز هم این خانه بسیار کامل‌تر از نقاشی یک کودک است. با وجود این کودک از آغاز خط نگاری‌های خود، سه وجه چشم، مغز و دست را به کار می‌اندازد تا به لذت برسد.

نقاشی بچه‌ها,شخصیت‌شناسی

 

در این نقاشی هم تصویر خورشید و آسمان مشاهده می‌شود که همان‌طور که در بالا گفته شد، به ترتیب از امنیت، گرمی و پاکی که بر زندگی کودک حاکم است، حکایت می‌کند. البته از آنجا که کودک خورشیدش را در بالا‌ترین قسمت نقاشی‌اش تصویر کرده می‌توانیم به این نکته برسیم که او می‌خواهد اهداف و مقاصد آینده خود را نشان دهد. خطوط سرازیری که به نوعی انگشت آدمک‌هاست می‌تواند خستگی کودک را نشان دهد و باز در اینجا تعارض دیگری مشاهده می‌شود. پاهای یک آدمک باز و پاهای آدمک دیگر بسته است. پاهای باز و با فاصله نماد اعتماد به نفس کودک است و پاهای بسته و کم فاصله از کمبود اعتماد به نفس خبر می‌دهد. خطوط شکسته و زاویه‌داری که در تصویر به چشم می‌خورد چالاکی صاحب نقاشی را نشان می‌دهد. چشم‌های بزرگ آدمک‌ها نشانه برون‌گرایی و کنجکاوی اوست. مورد دیگری که در این نقاشی برای ما اهمیت دارد خطوط منحنی لبهاست که به ملایمت این کودک اشاره دارد.

نقاشی بچه‌ها,شخصیت‌شناسی

به طور کلی خورشید در نقاشی‌های کودکان نشان‌دهنده امنیت و خوشحالی کودک است و از گرمی و رابطه مطلوبی که میان پدر و فرزند برقرار است، حکایت می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد این کودک رابطه خوب و راضی‌کننده‌ای با پدرش دارد. از سوی دیگر آسمان نیز که در این نقاشی به وضوح دیده می‌شود، نماد الهام و پاکی دنیای اوست. در طرف راست نقاشی، تصویر درخت را می‌بینیم که تنه باریکی دارد. این‌که کودک درخت را در سمت راست ترسیم کرده، به نوعی نشان‌دهنده فرار او از گذشته‌اش است اما در عین حال نقش درخت به حمایت مقتدرانه پدر و همانندسازی کودک با شخصیت پدرش، اشاره می‌کند. تنه باریک درخت سازگاری مشروط صاحب نقاشی را نشان می‌دهد و چون شاخه‌ها تا اندازه‌ای نوک تیز، ترسیم شده‌اند، می‌توان حدس زد که کودک تا اندازه‌ای پرخاشگر است.

 

خانه‌ای که این کودک کشیده نسبت به سایر اجزای نقاشی، چندان بزرگ و با ثبات نیست که می‌تواند حاکی از طرد زندگی در خانه‌ای باشد که او در آن زندگی می‌کند. با این حال او دودکش خانه را نیز نقاشی کرده است و با این دودکش به میل خود برای افزایش گرمای روان‌شناختی محل زندگی‌اش اشاره می‌کند. در واقع دودکش در نقاشی همه بچه‌ها یک نماد مثبت است. در خانه نیز نشان می‌دهد صاحب نقاشی می‌خواهد با دیگر ارتباط برقرار کند و تعامل اجتماعی داشته باشد و در انتها می‌توان به مثلثی که کودک به عنوان سقف خانه نقاشی روی کاغذ آورده اشاره کرد و گفت این بام نشانگر این است که کودک فضای تخیلی برای خود دارد.

منبع:مجله شهرزاد/برترین ها

شادروز بازدید : 200 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

 

آيا  كودك  شما  هم  از آن  بچه هايي است  كه تا وقتي  بيدار است  بدون وقفه  سوالات مختلفي  از شما مي  پرسد ؟ چرا آسمان بالاست  و زمين  پايين ؟ چرا اسم توپ  ،توپ  است ؟ چرا دو تا چشم داريم و  يك بيني ؟ اگر جاي  چشم و گوش  عوض  مي  شد  چه مي  شد ؟ و اگر  به هر يك از  سوالات  او پاسخ دهيد .دوباره سوالات  جديدتر مي  پرسد  و دوباره  چرا  و چرا  و .... آنقدر  كه فرياد  شمارا به آسمان بلند مي كند؟

تمام كودكان  قبل از  دبستان  داراي استعداد  خلاقيت  در عالي  ترين  حد خود هستند  و هنر والدين و معلمان ، خاموش  كردن  و سركوب  كردن  اين  استعداد  است ! بهتر است بدانيد كودك خلاق ، كودكي  است  كه با جوابهاي  سطحي  شما  قانع نمي  شود .به اعتقاد تورنس  كتخصص خلاقيت  در  كودكان ، در سه   سالگي  خلاقيت  بچه ها افزايش  مي  يابد و تا  چهار تا چهار و نيم  سالگي    به اوج خود مي رسد .اما در  پنج  سالگي  و با ورود  به آمادگي  ناگهان  سقوط  مي كند.

حكايت خواندني تر زير  به نوعي  دليل  آن را بيان مي كند :  اولين روزي  بود  كه  علي  كوچولو  خيلي  خوشحال  شد  چون نقاشي  را دوست  داشت .سريع  دفترش  را  باز كرد و شروع به  نقاشي  كرد اما معلم گفت : صبر  كنيد .او  روي  تخته  منظره اي   را رسم كرد  و گفت : اين منظره  را در دفتر   خود  بكشيد . ساعت  بعد   سفالگري  داشتند.. علي  كوچولو   سريع   تكه اي  گل   برداشت  و شروع به  ساختن  چيزي  كرد.اما معلم گفت : صبر كنيد . ظرف  شبيه  اين كه من  ساخته ام  درست كنيد . ساعت بعد و ساعتهاي  بعد  نيز وضعيت  مشابه  اين دو ساعت  بود. روزها  گذشت و علي  كوچولو ياد گرفته  بود  چيزي  را بكشد  كه معلمش  مي كشد  و چيزي  را بسازد  كه او مي  سازد.روزي  به دليل  تغيير محل  كار پدرش ، علي كوچولو نيز  ناچار  شد   به مدرسه اي   ديگر برود .معلم وارد كلاس  شد  و گفت : بچه ها اين  ساعت  نقاشي  داريم .علي  كوچولو  صاف  نشسه بود .معلم  پرسيد : پس  چرا چيزي  نمي كشي ؟ اما او بلد نبود  چيزي  بكشد .او  منتظر  بود معلم  ، روي تخته  يك  نقاشي  بكشد  و بعد  او نظير  آن را در  دفترش  رسم كند .ساعت بعد  سفالگري  داشتند.علي  كوچولو  باز  هم  بيكار  نشسته  بود  ومنتظر  بود  تا معلم  چيزي  بسازد. معلم  پرسيد : پس چرا  كاري  انجام  نمي دهي ؟ اما او  نمي  توانست  ،بلد نبود .او  ديگر فراموش كرده بود  كه خودش هم مي تواند  بسازد .فقط  منتظر بود  تا  كار معلم را تقليد  كند. ظاهرا معلم  قبلي  علي  كوچولو  بخوبي  از عهده  وظيفه كشتن  خلاقيت او برآمده بود !

ارنست ديمنه  مي گويد : تمامي  كودكان تا قبل  از  ورود  به مدرسه  داراي  نيروي  تخيل   قوي  و تفكر  شهودي  و زنده از واقعيت  هستند. اما ديري  نمي  پايد  كه اين  حس  زيبا  و فهم خلاق   از جهان  هستي ، در هياهوي  آموزش  رسمي  مدرسه  رنگ  ، مي بازد.

براي  افزايش  خلاقيت  كودكان  چه كنيم ؟

با تحريك  كودك  به ديدن ، شنيدن ، لمس  كردن  ، كشف كردن  و آزمايش  كردن  مي توان  خلاقيت را در آنها   افزايش   داد.  اگر  پدر و مادر  با حوصله اي  هستيد  و با كمال  اشتياق  به  صحبت ها  و سوالات  او گوش  فرا  مي دهيد. بدانيد كه نتيجه رفتار خويش  را  در رشد  خلاقيت كودكتان  مشاهده خواهيد  كرد . اگر او در مورد مساله اي  نظر مي  دهد ، به او توجه كنيد .خنديدن  به  پيشنهاد او  يا رد  كردن  نظريه او  يكي از بهترين  راهها  براي  سركوب  خلاقيت در فرزندان   است !

به  او اجازه  دهيد  تصميم هاي  غير معقول  بگيرد و تا جايي كه  ضرري  متوجه  شما  يا خودش  نمي  شود ، اين ايده هاي  غير معقول را به اجرا گذارد .مثلا  اگر در وسط  تابستان  تصميم گرفت  بريا بيرون رفتن   كاپشن  بپوشد ،مانع او  نشويد. وقتي  به او اجازه مي دهيد  تصميمات  خود را اجرا كند ، از يك  سو احساس  مي  كند  افكار  او نيز  ارزشمند   است  و از  سوي  ديگر  به  نتايج  تصميمات   خود نيز پي  مي برد. فراهم آوردن  فرصت  انجام برخي  از آزمايش  ها ي علمي ، به او كمك  مي كند ،تا در يابد  كه تمام  تجربيا  منجر به موفقيت نمي  شود  و موفق  نشدن نيز مساوي  با شكست خوردن  نيست .

شكست  زمينه  پيروزي   

اصرار  نداشته  باشيد  به اين كه جلوي  شكست  او را بگيريد.اين كار موجب از بين رفتن  ابتكار  و تدبير  وي مي شود  و در واقع  او  از  شكست  نخوردن  آسيب  بيشتري  مي  بيند  تا از  شكست  خوردن . بچه ها از راه  سعي  و خطا مي آموزند ،آنها  بايد  براي  انجام  هر كار ،  سعي كنند ، شكست  بخورند  و سپس راه ديگري  را انتخاب  كنند .به اعتقاد   دكتر تورنس  ممانعت  فرزند از  انجام  يك كار  از ترس  شكست  خوردن  او ،بزرگترين  مانع  رشد  خلاقيت  در دوران  طفوليت  است .يكي از خصوصيات  افراد  فوق العااده  توانايي مقابله  با  شكست  است . چراكه  آنها  كاري  بسيار بزرگ  و مشكلي  را  آغاز مي  كنند  كه ممكن   است  نيمه  كاره  بماند   يا با شكست  مواجه  شود .

 طرح سوالات  واگرا

در مواقع  فراغت  ، مثلا  وقتي  در اتوموبيل  نشسته ايد  يا وقتي  در مطب  دكتر  در انتظار  نوبت   هستيد .با  طرح  سوالات  واگرا، خلاقيت  او را تحريك  كنيد .مثلا  از او  بپرسيد :  فكر مي  كني  از  چوب  بستني  چه  استفاده هايي مي توان  كرد؟

 گاهي  اوقات ، خودتان  نيز مثالهايي غير معمول  بزنيد .مثلا  بگوييد مي  شود  با  آن چاي  را هم زد...از او نيز  بخواهيد  موارد  ديگري را  ذكر كند.

آشغال ها  را  دور نريزيد

يك كودك  خلاق مي تواند  از هر چيزي كه  به نظر  شما  آشغال و به  درد نخور   است .چيزهاي جالبي  درست كند .پس خرده كاغذ  ، چوب ،قوطي هاي  خالي پودر  و شامپو ، سبد هاي گل ، چوب  بستني  و ...  را دور نريزيد و البته  خيلي هم نگران  تميزي  اتاق  او نباشيد .يادتان  باشد  تاكنون  كسي  به  دليل  نظيف  بودن   بيش  از حد ، جايزه  نوبل نگرفته  است !

شايد  خرس ،آبي   باشد

اصرار نكنيد  كودكتان  به  شيوه  مشخص  و در چارچوب  معيني  كار كند .اگر  در نقاشي خرس اش را آبي  رنگ كرد و آسمان  را  سبز ، به او  انتقاد  نكنيد.يكي  از نشانه هاي  افراد خلاق  اين است  كه به گونه اي  متفاوت  فكر مي كنند  و راههاي  متفاوت   انتخاب مي كنند  .به گفته اوشو: فراموش  نكن  كه افراد خلاق  هميشه   سعي  دارند  راههاي عوضي  را امتحان  كنند  اگر هميشه  راه درست بروي ، هرگز  خلاق  نخواهي  بود ، زيرا  راه  صحيح  يعني  راه كشف  شده توسط  ديگران .

و  بالاخره  سعي  كنيد  تا مي توانيد  قبل از  آن  كه كودكتان  وارد دبستان  شود .خلاقيت   او را تا حد  امكان  پرورش  دهيد  چراكه مدرسه ، حتي  اگر  كودك  شما  معلم خوبي  داشته  باشد ، به دليل  تعداد  زياد  بچه ها ،  امان  رشد  خلاقيت  در او  بسيار  كمتر است

شادروز بازدید : 210 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

 راهکارهایی برای تفکر و خلاقیت کودکان بالاتر از پنج سال

بچه ها باید از همان سال های آغازین شکل ها، رنگ ها و طرح ها را کشف کنند، تغییر و تبدیل ها و رشد و نمو را مشاهده کنند، مفاهیم بوم شناسی را درک کنند و به محیط زیست احترام بگذارند.

در اینجا به نکته هایی اشاره می شود که کندوکاو بچه ها را در طبیعت تقویت می کنند.همچنین آنان را به سوی کاوش در طبیعت فرامی خواند. به این ترتیب، آنان فرآیند علم یعنی چگونه آموختن را تجربه می کنند و حواسشان دقیق و قوی می شود. خورشید، برف، باران و ابرها، صحبت درباره آب وهوا و بحث و گفت وگو پیرامون آن تمامی ندارد. در ساعت های مختلف روز، اندازه سایه فرزندتان را مشخص کنید.

 

به این ترتیب، او می آموزد که چگونه ازطریق زاویه جابه جایی خورشید، می توان زمان را درک کرد. در روزهایی که برف می بارد، یک قطعه نمد یا پارچه مخملی مشکی را در یخچال قرار دهید. سپس دانه های برف را بر سطح آن به دام اندازید و با ذره بین مشاهده کنید. وسایل ساده مانند بادنما، فرفره و بادبادک بسازید و با کمک آنها، سرعت یا جهت باد را بررسی کنید.

 

فرزند شما با استفاده از یک دماسنج و یک فنجان درجه بندی شده می تواند دما و میزان بارش را طی یک دوره مشخص پیگیری و ثبت کند و اطلاعات خود را با پیش بینی های یک مرکز هواشناسی مقایسه کند. بنابراین شما با اندکی مطالعه و بهره گیری از اشتیاق کودک برای دانستن می توانید یک مرکز هواشناسی خانگی ایجاد کنید.

 

باغبانی پروژه ای است که بچه ها می توانند از آغاز تا پایان مسئولیت آن را برعهده گیرند. کاشتن، آب دادن، چیدن علف های هرز و برداشت محصول چه در یک گلدان و چه در یک باغچه کوچک می تواند بچه ها را با چرخه زندگی گیاهان آشنا کند و امکان مراقبت از یک موجود زنده را به آنان بدهد.

گل آفتابگردان و لوبیا سریع رشد می کنند، توجه بچه ها را به خود مشغول می کنند و اعتماد به نفس آنان را تقویت می کنند. طی ماه های زمستان، قرار دادن پیاز در آب فرصتی را فراهم می سازد تا بچه ها رشد ریشه ها را مشاهده کنند. در جنگل، در پارک، در ساحل دریا یا حتی اطراف خانه شما، جانداران زیادی وجود دارند که پیوسته در جنب و جوش اند. با نگاهی دقیق به تپه مورچه ها، لانه پرندگان، تار عنکبوت یا زیرسنگی که برگردانده شده، می توان آموخت که حشرات و سایر جانوران چگونه غذا تهیه می کنند و برای خود سرپناهی فراهم می سازند.

 

از گنجینه هایی که موج ها برای ساحل دریا به ارمغان می آورند، غافل نشوید. صدف ها، سنگ ها، برگ ها یا مخروط های کاج را با هم مقایسه کنید. به فرزندتان کمک کنید تا بفهمد هر چیزی که می بیند هدفی دارد. یک صدف می تواند خانه یک جاندار باشد و یک دانه می تواند به درختی تنومند تبدیل شود. از فرزندتان بخواهید شکل چیزهایی را ترسیم کند که نمی توان آنها را جمع آوری کرد.

                                               

 

● گاهی به آسمان نگاه کن

 

تغییرات روزانه خورشید و ماه باعث تغییرات شگرفی در آسمان می شود و فرصتی را فراهم می سازد تا در آموختن زمان و تقویم به فرزندان مان یاری رسانیم. تغییر شکل ماه، تغییرات نور و زمان ظاهر شدن و ناپدید شدن آن را ثبت کنید. درحالی که بسیاری از بچه ها از تاریکی می ترسند، می توانید با نشان دادن زیبایی های آسمان شب به فرزندتان آرامش بخشید. با روشن کردن شمع یا چراغ، شب پره ها و دیگر حشرات شب پرواز را جذب کنید.

 

 

بچه ها با بررسی بخش کوچکی از طبیعت می توانند آگاهی خود را از جهان پیرامون شان وسعت بخشند و بیاموزند که جانوران و گیاهان چگونه رشد و زندگی می کنند. چون طبیعت پر از حرکت، تغییر و شگفتی است، منبعی بی پایان برای بحث و گفت وگوست و شما می توانید از این راه در بهبود توانایی سخن گفتن و خوب شنیدن به فرزندتان یاری رسانید. وقتی ماهمراه فرزندان مان در طبیعت کاوش می کنیم، درحالی که باعث تقویت حس ارزش قائل شدن برای زیبایی ها و شگفتی های جهان پیرامون مان در آنان می شویم، فرصت تفکر علمی را نیز برایشان فراهم می سازیم.

شادروز بازدید : 198 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

 

روش هایی برای تربیت کودک خلاق

 

 بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد.در اینجا راهکارهایی را برای شما فراهم آورده ام  تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید.صبر و حوصله فراموشتان نشود. 


اسباب بازی

بر اساس تئوری رشد شناختی پیاژه، از مراحل طفولیت، بچه ها شروع به تشخیص این امر می کنند که برای کنش های آنها یک سری دلایل و نتایج وجود دارد. برای مثال اگر کودک دکمه روی اسباب بازی را فشار دهد آنگاه صدایی شنیده می شود و یا اگر یک شی را بردارد و در محل صحیحی قرار دهد مهارتهای حرکتی ظریف و درشت خود را توسعه خواهد داد. مهارتهای حرکتی ظریف در ارتباط با چشم ها و انگشت هاست در حالی که مهارتهای حرکتی درشت در ارتباط با ماهیچه ها برای برداشتن شی، قدم زدن، دویدن و ایستادن است. لذا اسباب بازی مولفه های مورد نیاز برای رشد رفتاری – شناختی نوزادان و کودکان را فراهم می کند.

استفاده از اشیا

گروهی از اشیا یا چیزهای دیگر را انتخاب کنید که شباهتهای اساسی به یکدیگر دارند. در میان این گروه شی را قرار دهید که در آن ویژگی مشترک با بقیه نیست و از کودک بخواهید آن شی را که با بقیه تفاوت دارد در بین گروه انتخاب کند. مثلا چند شی دایره‌ای شکل انتخاب کنید و در بین آنها یک مکعب مربع قرار دهید. برای این آزمایش نیز می‌توانید از خود اشیا ، تصاویر آنها یا نام بردن اسامی ، آنها استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید کودکان کوچکتر به دلیل این که رشد حافظه آنها به اندازه کودکان بزرگتر نیست نمی‌توانند در روش نام بردن وسایل عملکرد خوبی داشته باشند.

 


استفاده از پازل ها

پازل ساده‌ای تهیه کنید و اجزایی از این تصاویر را حذف کنید. از کودک خود بخواهید بگوید تصویر مورد نظر چه اشکالی دارد. تصاویری که انتخاب می‌کنید معمولا تصاویر ساده‌ای خواهد بود که کودک با آنها آشنایی داشته باشد. مثل چهره یک آدمک که دهان و لبها حذف شده است یا ساعتی که عقربه ندارد یا میزی که پایه ندارد. کودکان به موازات رشد شناختی خود به تدریج این توانایی را بدست می‌آورند که بتوانند اجزای حذف شده در تصاویر پیچیده را شناسایی کنند. بر این اساس کودکان کوچکتر مثلا 6 - 5 ساله‌ها معمولا نقص در تصاویر مربوط به اشیا آشنا و عینی را راحت‌تر شناسایی می‌کنند. با بالا رفتن سن کودک می‌توان تصاویر پیچیده‌تر مثل مناظر و ... را مورد استفاده قرار داد.

هیجان و نظم و ترتیب

 هیجان(ابراز احساسات از طرف والدین) و نظم و ترتیب(وجود ثبات در رفتار والدین) پایه و اساس رشد شناختی یک کودک هستند. اریک اریکسون روان شناس و روانکاو رشد، شرح داده است که اطفال به مرحله ای به نام اعتماد در برابر عدم اعتماد وارد می شوند که به معنای این است که کودکی که از طرف والدین خود پذیرفته نشود(پس زده شود) و یا مورد آسیب قرار گیرد احتمالا دچار افسردگی می شود و شخصی بی اعتماد می گردد در حالی که اگر کودک از جانب والدین مورد پذیرش قرار گیرد توانایی اعتماد کردن به اطرافیان را در آینده خواهد یافت.

همچنین این تئوری در مورد مرحله دوم رشد یعنی خودگردانی در برابر شرمساری می گوید: والدینی که به طور متعادل از تقویت و تنبیه استفاده می کنند به فرزند خود خودگردانی را می آموزند. والدینی که نوپایان را محدود و نکوهش می کنند باعث رشد عدم اعتماد به نفس و خودشکوفایی در آنها می شود. توجه کافی و تادیب متعادل و به موقع فرزندان فعالیتهایی هستند که برای رشد شناختی فرزندان بسیار مفید خواهند بود.


 کتاب

والدینی که برای کودکشان کتاب می خوانند ، به رشد مهارتهای شنوایی و پرورش بینش در آنها کمک می کنند. بر اساس نتایج عملی اگر والدین به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خیلی زودتر یاد می گیرند.

خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاویر، صحبت کردن را به کودکان می آموزد. تشویق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمینان می بخشد. کتابها بخش مهمی از رشد کودکان هستند زیرا به انها کمک می کند کلمات جدیدی را یادگرفته و خواندن را به انها می آموزد. به والدین توصیه می گردد که داستانهایی برای کودک انتخاب کنید و با تغییراتی که در آنها ایجاد می‌کنید منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانید.

توجه کنید این تغییرات متناسب با سطح سنی کودک باشد و بیان کننده مسائل غیر عادی و غیر طبیعی باشد. برای مثال:

....یک روز یکی از ماهیها در حالی که بازی می‌کرد افتاد زمین و یکی از پاهایش زخمی شد. دوستانش به کمک او آمدند و پای او را پانسمان کردند....

شادروز بازدید : 213 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

\"niniweblog.com\"

چشم در چشم فرزندانتان بیاندازید تا باهوش تر شوند.

نیمی از رشد هوشی کودکان در بازه بین بارداری مادر تا ۴ سالگی اتفاق می‌افتد.

عده‌ای از روان‌شناسان معتقدند نگاه کردن مستقیم پدر و مادر در چشمان کودک تاثیر قابل توجهی در شکل‌گیری هوش او دارد. به گزارش برترین ها نیره حاجی علیان با توضیح هوش از دیدگاه دیوید وکسلر، روان‌شناس آمریکایی آن را به معنای ظرفیت کلی یک شخص برای منطقی فکر کردن و برخورد موثر با محیط می‌داند و معتقد است هوش در واقع توانایی یادگیری و کاربرد مهارت‌های لازم برای سازگاری با نیازهای جامعه و فرهنگ است. او می‌گوید: «نگاه کردن به چشمان کودک نقش مهمی در رشد هوش کودک دارد و در صورتی که والدین تا ۶ هفتگی کودک تا فاصله ۵/17سانتی‌متری به طور مستقیم به چشمان کودک نگاه کنند ارتباط مغزی کودک بهتر شکل می‌گیرد و تبدیل به الگوهای تشخیصی می‌شود و کودک با این نگاه‌ها می‌تواند چیزهایی که در اطراف او وجود دارد را تشخیص بدهد.» او اضافه مي‌كند: « بخشی از هوش وراثتی است و پایه هوش در افراد ثابت است ولی هوش افراد کاملا تثبیت شده نیست. روان‌شناسان هوش را دارای چند بعد می‌دانند. نگاه کردن در چشمان کودک بیش از هر چیز هوش منطقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» این روان‌شناس معتقد است چون هنگام تماشاي تلویزیون مانند نگاه چشم در چشم رابطه دوطرفه ایجاد نمی‌شود، تلویزیون تماشا کردن از این لحاظ کمک چندانی به کودک

شادروز بازدید : 176 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (1)

خنداندن کودک و تاثیر آن بر افزایش خلاقیت

 

افزایش خلاقیت کودکان,خلاقیت در کودکان

 

روانشناسان  برخنداندن روزانه حداقل 10 دقیقه کودک برای پرورش خلاقیت تاکید دارند.
ریشه شکل‎گیری خلاقیت، در تربیت فرزند است و تربیت فرزند سخت‏‎ترین کار است. کودکان اگر عزت نفس داشته باشند خلاقیت دارند و یکی از راه‎های افزایش عزت نفس وقت گذاشتن برای کودک است. به‌عنوان مثال برای پرورش گل‎های یک باغچه باید به آن رسیدگی کرد و وقت گذاشت.
بازی با کودک، کتاب خواندن برای او و نوازش آن از روش‎های پرورش عزت نفس و خلاقیت کودک است.والدین باید یاد بگیرند که به حرف‎های کودک گوش دهند البته باید توجه کنند که ادای گوش دادن را درنیاورند بلکه با احترام قائل شدن به او تمام حرف‎های او را به دقت گوش کنند و حتی اگر نیاز باشد کار خود را تعطیل نمایند.
 کودک خود را با کسی مقایسه نکنند. این موضوع نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام افراد صادق است، زیرا هر کس منحصر بفرد است و استعداد آنها نباید با کسی مقایسه شود.
 والدین باید برای کودکان خود لحظات خاطره‎انگیز درست کنند و روابط احساسی و عاطفی با آن داشته باشند. نوازش کودک توسط مادر به دوران کودکی محدود نمی‎شود و گاهی نیاز است مادران نوجوانان خود را نوازش نمایند.
والدین بایدها و نبایدها را در ارتباط با کودک خود به حداقل برسانند، زیرا امر و نهی خلاقیت را می‎کشد و در پی اندیشیدن تمهیداتی در یک محیط بسیار امن کودک را آزاد بگذارند تا کارهای خود را انجام دهد و نگران این نباشند که کودک لباس خود را کثیف کند و یا با دست خود غذا بخورد.

گذاشتن زمان مشخص برای بازی و خنداندن و شاد کردن کودک هم بسیار موثر و مفید است.

شادروز بازدید : 204 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

١.هوش زبانی :

هوش کلامی، شامل توانایی خوب صحبت کردن، شنیدن و برقراری ارتباط کلامی با دیگران است. بچه‌هایی با هوش کلامی بالا، مهارت‌هایی نظیر گوش کردن، حرف زدن، قصه گفتن، درس دادن، دریافت مفهوم و معانی کلمه‌ها، یادگیری زبان‌های دیگر، به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات و قانع کردن دیگران با استفاده از کلام را دارند.

 

برای تقویت این هوش، می‌توانید او را به یادگیری یک زبان دیگر، تشویق کنید یا با او، بازی‌های کلمه‌ای بکنید.

٢.هوش منطقی :

هوش منطقی یا ریاضی، توانایی کشف الگوها و دلایل ریاضی و تفکر منطقی است. این هوش، شامل حل کردن مساله، طبقه‌بندی اطلاعات، سوال پرسیدن و کنجکاوی در پدیده‌های طبیعی و داشتن تفکر منطقی است.

 

برای تقویت این هوش، می‌توانید او را به بازی‌های فکری و اعدادی، تشویق کنید.

٣.هوش مکانی : تشخیص جهت ها و مکان ها و ایجاد طرح

٤.هوش حرکتی جسمانی :

هوش بدنی و فیزیکی، توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و حفظ تعادل جسمی است. اگر کودک شما، از این هوش، بهره‌مند باشد، در رقص و ورزش، موفق خواهد بود. مهارت‌های این هوش، شامل واکنش‌های بدنی به‌موقع، لمس اشیا و بررسی آن‌ها و علاقه به پانتومیم و مفاهیم حرکاتی است.

 

برای تقویت این هوش، می‌توانید فرزندتان را به ورزش کردن، تشویق کنید.

٥.هوش موسیقی : توانایی درک و تشخیص و تبدیل اصوات

٦.هوش میان فردی:

هوش اجتماعی و ارتباطی، توانایی ارتباط برقرار کردن و فهم دیگران است. بچه‌هایی که این هوش را دارند، معمولا سعی می‌کنند مسایل را از دید دیگران، بررسی و احساس آن‌ها را درک کنند و مهارت‌هایی نظیر هم‌دلی، گوش کردن، مشورت کردن، همکاری گروهی، حل و فصل آرام مشکلات، برقراری روابط مثبت با دیگران و درک احساس دیگران را دارند.

 

برای تقویت این هوش، بهترین کار، تشویق فرزندتان به شرکت در کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی است

٧. هوش درون فردی:

هوش درون‌فردی، توانایی فهم و بیان احساسات درونی و شناخت مهارت، قدرت و ضعف‌های خود است. کودکانی که این هوش را دارند، مهارت درک و بررسی خود، آگاهی از احساسات درونی، تمایلات و رویاها، تشخیص نقاط ضعف و قدرت خود و همچنین با خود فکر و استدلال کردن را دارند.

 

برای تقویت این هوش، بهترین روش، تشویق فرزندتان به نوشتن خاطرات روزانه است. همچنین، شما با تشویق او به فکر کردن قبل از انجام هر کاری، می‌توانید این هوش را در او بالا ببرید.

 

 

٨. هوش طبیعت گرا : شناخت طبیعت و مسایل پیرامون آن

٩.هوش دیداری :

 

هوش دیداری یا بصری، توانایی درک پدیده‌های دیداری است و شامل مهارت‌هایی نظیر نوشتن، نقاشی و طراحی کردن، پازل درست کردن، خیال‌پردازی، تفسیر تصویرها و همچنین قدرت جهت‌شناسی و مکان‌یابی است.

 

برای تقویت این هوش، بهتر است کودک‌تان را با کتاب‌های هنری و گرافیکی آشنا کنید و او را به درست کردن پازل‌های جذاب، تشویق کنید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تشویق کردن او به خلق آثار هنری یا شرح دادن نقاشی‌هایش است.

 

اصولا وقتی صحبت از هوش می شود همه ذهنشان پیرامون هوش منطق و ریاضی می رود .در صورتی که این یکی از انواع هوش است و ما باید با توجه به توانایی های کودک خود در زمینه های مختلف او را آموزش و تقویت کنیم.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 404
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 469
  • باردید دیروز : 77
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 894
  • بازدید ماه : 2,780
  • بازدید سال : 16,340
  • بازدید کلی : 146,420